Log ind



Flash opbygget ved hjælp af Adobe CS3

Dette er ikke et egentligt teori-afsnit, men er en praktisk indføring i Flash.
Flash kan bruges til at tegne i, og få tegningerne til at bevæge sig, ved at man definerer hvordan de skal udvikle sig i tiden. Man kan også lave tegningerne interaktive ved at programmere noget Actionscript ind.

Flash er startet af Macromedia som noget der kunne gøre hjemmesider dynamiske, men er siden blevet udviklet meget, og bruges i dag til mange forskellige ting.
For at læse lidt mere om Flash er der lidt på den Danske Wikipedia, men som det plejer at være, så kan I finde en langt mere uddybende beskrivelse på den Engelske Wikipedia

Grundlæggende kan man tegne vektorbaseret i Flash.
Man kan få dynamik ind ved at man kan lade tingene udvikle sig i tid.
Man kan gøre det interaktivt ved at programmere actionscript ind.
I dag er Macromedia overtaget af Adobe, og derfor ligger Flash som en del af Adobes CS3 pakke, og man kan faktisk integrere de fleste multimedie-elementer i Flash.

Til at lære Flash ud fra har jeg fået lov til at låne nogen gode øvelser af Kristina Larsen fra Århus Universitet.
Det er øvelser der tager noget tid at lave, og det er meningen at I skal arbejde dem igennem for at lære Flash at kende. Det er hverken instruktion eller manual til programmet, så der er noget arbejde i at sætte sig ind i programmets logik, mens man lave øvelserne.
Det er ikke alle øvelserne I skal helt igennem, da nogen af dem bliver ret avancerede i actionscript, hvilket kræver noget programmeringserfaring.

Webmaster: Bent Arnoldsen Kontakt-oplysninger